Saturday 20 March 2010

54. Al-Qamar

54. Al-Qamar



Kandungan Surah:


Saat kedatangan hari kiamat telah hampir.

Kaum musyrik Mekah bila melihat sesuatu mukjizat akan berpaling dan menyatakan ianya ialah sihir. Mereka telah mendustakan Nabi Muhammad dan mukjizat yang dibawanya. Janganlah dihiraukan mereka. Hanya di akhirat nanti mereka akan mula berkata: “Hari ini ialah hari yang amat sukar!”

Sebelum mereka, kaum Nabi Nuh telah mendustakan Rasul mereka dan menuduhnya orang gila, diancam dan dihalang menjalankan dakwah agamanya. Allah bukakan pintu-pintu langit menurunkan hujan dan memancarkan mata air di bumi mengakibatkan banjir besar. Nabi Nuh dan pengikutnya diselamatkan di dalam bahtera.

Demikian juga kaum Aad yang mendustakan Rasulnya lalu dibinasakan dengan angin ribut kencang yang berlanjutan, menumbangkan manusia gugur bergelimpangan.

Demikian juga kaum Thamud telah mendustakan peringatan dan amaran rasul mereka, Nabi Soleh. Mereka menyatakannya gila dan sesat, dan tak layak menjadi nabi. Apabila mereka merasa bosan berkongsi air dengan unta mukjizat Nabi Soleh mereka membunuh unta tersebut. Akibatnya, Allah hantarkan kepada mereka satu pekikan yang dahsyat, menjadilah mereka hancur seperti ranting dan daun yang pecah berkecai.

Demikian juga kaum Nabi Lut telah mendustakan peringatan dan amaran rasulnya. Allah membinasakan mereka dengan angin ribut batu. Hanya Nabi Lut dan pengikutnya yang selamat apabila mereka disuruh keluar dari situ pada waktu malamnya.

Firaun dan kaumnya juga didatangi rasul pemberi amaran. Mereka telah mendustakan mukjizat Allah dan ditimpakan azab seksa kepada mereka sebagai seksaan dari Yang Maha Perkasa, lagi Maha Kuasa.

Adakah kamu, orang kafir kaum musyrik Mekah, lebih baik kekuatan, kekayaan dan kehandalannya daripada kaum kafir yang tersebut itu? Atau adakah kamu mempunyai sebarang bukti dalam Kitab Suci tentang kebebasan kamu dari azab?

Orang yang berdosa berada dalam keadaan sesat di dunia, dan di akhirat pula mereka berada dalam api Neraka. “Rasalah bakaran api Neraka itu”.

Setiap perkara, kecil atau besar, yang manusia lakukan adalah tertulis di dalam Kitab suratan amal.

Orang yang bertakwa dijanjikan tempat dalam taman-taman Syurga yang indah berdekatan beberapa sungai. Di tempat yang sungguh bahagia, di sisi Tuhan Yang Menguasai segalanya, lagi Yang Berkuasa melakukan sekehendakNya.

Allah telah mudahkan Al-Quran sebagai peringatan dan pengajaran, maka ambillah peringatan dan pelajaran daripadanya?


1 comment:

  1. semuanya sudah tersedia untuk kita..
    cuma tunggu kita untuk mengamalkannya...

    semoga kita semua di selamatkan dari semua fitnah.

    ReplyDelete